De Franse kunstwereld van de negentiende eeuw

Impressionisme

Vanaf 1860 kwam het impressionisme in Frankrijk op. De juryleden van de Salon des Beaux-Arts moesten niets van deze nieuwe stroming hebben. Zij weigerden de meeste ‘nieuwe’ werken voor de Salon. In 1863 liep de ruzie tussen de jury van de Salon en de geweigerde kunstenaars hoog op. Keizer Napoleon III moest zelfs tussenbeide komen. Hij besloot dat er tegelijk met de Salon des Beaux-Arts een Salon des Refusés (Salon der Geweigerden) werd georganiseerd. Hier konden ze hun werk tentoonstellen. In 1874 gingen sommige kunstenaars nog verder en hielden een eerste eigen tentoonstelling. Er volgden er tot 1886 nog zeven. De naam ‘impressionisten’ werd voor het eerst gehanteerd op de expositie van 1874, door een kunstcriticus. Hij gebruikte het als scheldwoord voor een schilderij van Claude Monet. De schilders vonden het juist een heel passende naam en gingen hem zelf gebruiken.

De kunstwereld moest eerst niets van het impressionisme hebben. De impressionisten verschilden in zowel onderwerpskeuze als stijl zeer sterk van de traditionele schilders. Als onderwerp gebruikten de impressionisten momenten uit de directe omgeving en het dagelijks leven, in plaats van historiestukken en emotionele taferelen. De stijl was veel losser dan men gewend was. In plaats van alles heel precies en nauwkeurig weer te geven, gaven zij een indruk – impressie – van wat ze op dat moment zagen. Hiervoor gebruikten zij grovere penseelstreken, veel onvermengde kleuren en lichtere tinten. Licht speelde bij de impressionisten een belangrijke rol.

Het impressionisme is uiteindelijk een van de meest succesvolle kunststromingen uit de negentiende eeuw geworden. Ondanks het geruzie met de Salon namen steeds meer traditionele schilders kenmerken van het impressionisme over. Van hun kant hadden de impressionisten ook weer bewondering voor sommige meer traditionele collega’s. Zo beïnvloedden ze elkaar.

Impressionistische kunstenaars: Monet, Renoir, Degas, Manet, Pissarro

Voorbeeld:

Vrouw in een tuin (1867) door Claude Monet

Een onvermengde kleur blauw

Op de jurk zie je de werking van het licht

Grovere penseelstreken

Waarom was de werking van het licht zo belangrijk bij het schilderen van een impressie?

ANBI

De Hermitage Amsterdam is een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Wij hoeven geen belasting te betalen over giften. Uw bedrag staat dus volledig tot onze beschikking. En giften aan een ANBI zijn vaak aftrekbaar voor de schenker.

Openingstijden

Dagelijks 10–17 uur
Gesloten 25 december 2014 en 27 april 2015
Open op 1 januari 11-17 uur

© State Hermitage Museum, St Petersburg

De Hermitage Amsterdam is gevestigd op de Amstel 51.

Contact

Voor informatie over de tentoonstellingen, de programmering, de online ticketshop, het gebouw en reserveringen van rolstoelen, groepsbezoeken en CKV-programma’s:
+31 (0)20 530 87 55

Voor alle overige vragen en voor het kantoor: +31 (0)20 530 87 55

Voor reserveringen van rondleidingen en zalen:
0900 HERMITAGE (0900-437648243) lokaal tarief

Voor het reserveren van audiotours (mogelijk vanaf 15 audiotours) kunt u contact opnemen met reservations@guideid.com

Sitemap

x

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en wij zullen u op de hoogte blijven houden. Niet alleen van de tentoonstellingen, maar van alle andere activiteiten in de Hermitage Amsterdam. Waaronder de culturele avonden op woensdag, zaterdagmiddag lezingen in het auditorium en de zondagochtend concerten.