Nieuwe serie ‘Picasso grids’ staat centraal in presentatie van ABN AMRO Kunstprijs winnaar Marijn van Kreij

Reclining Nude with a Man Playing the Guitar te zien in Hermitage Amsterdam van 24-11 t/m 28-5-2017

In het veelzijdige oeuvre van Marijn van Kreij, dat bestaat uit tekeningen en schilderingen op papier, collages, objecten, video’s en ruimtelijke installaties, speelt het kopieerproces een centrale rol. Van Kreij verhoudt zich zowel tot het werk van kunstenaars uit het verleden – de erfenis van het modernisme in het bijzonder – als tot de muziek- en beeldcultuur in brede zin. Reflecterend op ideeën rond herhaling en autonomie vormt zijn werk vaak een reactie op bestaande kunstwerken of gaat hij samenwerkingen aan met andere kunstenaars, ontwerpers, schrijvers en muzikanten.

De tentoonstelling Reclining Nude with a Man Playing the Guitar is opgebouwd rond een nieuwe serie ‘Picasso grids’, monumentale schilderingen op papier, waarvoor zorgvuldig gekozen details uit late schilderijen van Picasso het uitganspunt vormen. Van Kreij kopieert de fragmenten nauwgezet, in rijen naast en onder elkaar, tot één repetitief patroon. Grafische beelden die niet direct herkenbaar zijn en vragen oproepen over de betekenis van het kopiëren zelf. Het detail blijft hetzelfde maar is toch voortdurend verschillend. Het maakt de herhaling, die het midden houdt tussen obsessief en meditatief, invoelbaar.

Marijn van Kreij, 'Picasso grids'

In de tentoonstelling blijken de geschilderde details allemaal gebaseerd op fragmenten uit Picasso’s atelier. Van Kreij thematiseert hiermee de studio, als een plek voor een kunstenaar om zich af te zonderen en zich vandaaruit opnieuw tot de wereld te richten. Hij zoomt bijvoorbeeld in op een raampartij en brengt zo al schilderend een binnen- en buitenwereld samen. Een diverse selectie aan krukjes, van Rietveld tot Ikea, in de loop der tijd verzameld door de kunstenaar, staat her en der verspreid door de ruimte en roept de sfeer van een ateliersituatie op.

Van Kreij wil de bezoekers actief bij de tentoonstelling betrekken en nodigt hen uit het nummer Go Folks, Go van Bonnie ‘Prince’ Billy and the Cairo Gang af te spelen en daarmee opnieuw, met andere ogen, naar de werken te kijken. Wat begint als een poëtisch liefdesliedje, vol speelse omkeringen, eindigt met de aansporing: ‘go folks, go forth, trust your brain, trust your body’. Zonder duidelijke antwoorden te formuleren laat Marijn van Kreij ons nadenken over persoonlijke ontwikkeling en stelt hij bijna terloops ons westerse vooruitgangsdenken ter discussie. Juist doordat de ‘grids’ iedere vorm van ontwikkeling lijken te ontkennen, legt hij de vraag bij de toeschouwer: ‘Wat stellen wij ons vandaag de dag eigenlijk voor bij vooruitgang?’

Marijn van Kreij

Marijn van Kreij (1978, Middelrode) studeerde aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving St. Joost in Breda (1999–2003) en aan de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam (2005–06). Zijn werk is te zien geweest in onder meer het Stedelijk Museum Bureau Amsterdam (2008), De Hallen Haarlem (2011) en AND/OR, Londen (2013). en bevindt zich in belangrijke collecties, zoals van het Stedelijk Museum Amsterdam, het Centraal Museum Utrecht en het Bonnefantenmuseum in Maastricht.

ABN AMRO Kunstprijs

De ABN AMRO Kunstprijs richt zich op het stimuleren van talent in Nederland. De kwaliteit en eigenheid van het werk zijn leidende criteria. De winnaar krijgt een tentoonstelling in de Hermitage Amsterdam met een bijgaande publicatie en een geldbedrag van 10.000 euro. Tevens wordt werk van hem of haar aangekocht voor de ABN AMRO kunstcollectie. De ABN AMRO Kunstprijs werd in vijf voorgaande edities uitgereikt aan: Fahrettin Örenli (2004), Eylem Aladogan (2005), Ryan Gander (2006), Melissa Gordon (2007) en Melvin Moti (2015).

Jury ABN AMRO Kunstprijs 2016

De jury van de ABN AMRO Kunstprijs 2016 bestond uit Lex ter Braak (directeur Jan van Eyck Academie Maastricht), Danila Cahen (curator ABN AMRO kunstcollectie), Bart Rutten (Hoofd Collecties Stedelijk Museum Amsterdam), Berend Strik (beeldend kunstenaar) en Silvia Zonneveld (Managing Director ABN AMRO MeesPierson/Private Wealth Management).
Klik voor volledig juryrapport hier.

ABN AMRO Partner van de Toekomst

De ABN AMRO Kunstprijs 2016 valt binnen het sponsorbeleid ‘Partner van de Toekomst’, dat zich richt op talentontwikkeling. ABN AMRO wil mensen helpen bij het ontdekken van hun talenten en het waarmaken van hun ambities binnen de domeinen sport, kunst en cultuur en ondernemerschap. Met de kunstprijs wil de bank talentvolle kunstenaars mogelijkheden bieden zich verder te ontwikkelen en een podium geven om een breed publiek te bereiken.

Hermitage Amsterdam

Cathelijne Broers, directeur Hermitage Amsterdam: ‘Wij zijn verheugd dit jaar voor de tweede maal de expositie van de winnaar van de ABN AMRO Kunstprijs te mogen faciliteren. Ontwikkeling van talent is een van onze pijlers, sinds 2009 bieden we gratis, continu kunstonderwijs in de Hermitage voor Kinderen. Marijn van Kreij is een jong talent, daarvoor maken we graag museale vierkante meters vrij.’
De Hermitage Amsterdam organiseert tweemaal per jaar een grote tentoonstelling uit de collectie van de Hermitage in St.-Petersburg. Daarnaast zijn de tentoonstellingen Hollanders van de Gouden Eeuw (collecties Amsterdam Museum en Rijksmuseum) en China – van het Outsider Art Museum – te zien. Ook kleinere exposities vinden er een plek, zoals van de jaarlijkse winnaar van de ABN AMRO Kunstprijs. De Hermitage Amsterdam ziet talentontwikkeling als een essentiële taak en biedt met de Hermitage voor Kinderen een continu kunstonderwijsprogramma waarbinnen ieder kind zijn artistieke talent kan ontdekken.

Publicatie

Bij Reclining Nude with a Man Playing the Guitar verschijnt een catalogus die de volledige serie ‘Picasso grids’ van Marijn van Kreij bundelt. Het bevat onder meer een kort essay van Bettina Funcke (kunsthistoricus en schrijver uit New York), een bijdrage van Nickel van Duijvenboden (kunstenaar en schrijver) en een voorwoord van Joop Wijn (lid van de Raad van Bestuur van ABN AMRO). Daarnaast is een zogenaamde flexidisc (grammofoonsingle op dun plastic) met het nummer Go Folks, Go van Bonnie ‘Prince’ Billy and the Cairo Gang onderdeel van deze unieke kunstenaarspublicatie, vormgegeven door Irma Boom Office. (NL/EN)

Amsterdam Art Weekend

De tentoonstelling is onderdeel van Amsterdam Art Weekend (24–27 november 2016).

Bedankt

De Hermitage Amsterdam bedankt

Founder
Hoofdsponsors
Sponsor
Internetpartner
Strategiepartner
Security partner

Onze regenten, partners en fondsen.

Openingstijden

Dagelijks 10–17 uur
Gesloten 27 april (Koningsdag) en 25 december (Eerste kerstdag)
Open op 1 januari 11-17 uur

De Hermitage Amsterdam is gevestigd op de Amstel 51.

Foto Jelle Epskamp Photography

Heerlijk terras in de binnentuin

Geopend bij mooi weer

ANBI

De Hermitage Amsterdam is een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Wij hoeven geen belasting te betalen over giften. Uw bedrag staat dus volledig tot onze beschikking. En giften aan een ANBI zijn vaak aftrekbaar voor de schenker.

Contact

Voor alle vragen en voor het kantoor: +31 (0)20 530 87 55
(tijdens kantoortijden)

Dus ook voor informatie over de tentoonstellingen, de programmering, de online ticketshop, het gebouw, reserveringen van rondleidingen en zalen en reserveringen van rolstoelen, groepsbezoeken en CKV-programma’s.

Voor het reserveren van audiotours (mogelijk vanaf 15 audiotours) kunt u een bericht sturen naar info@hermitage.nl

Catalogus

Bij de tentoonstelling 1917. Romanovs & Revolutie is een prachtige full colour catalogus verschenen. Deze is in zowel het Nederlands als in het Engels te verkrijgen.
Meer

Sitemap

x

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en wij zullen u op de hoogte blijven houden. Niet alleen van de tentoonstellingen, maar van alle andere activiteiten in de Hermitage Amsterdam. Waaronder de culturele avonden op woensdag, zaterdagmiddag lezingen in het auditorium en de zondagochtend concerten.