Biografieën kunstenaars

Kazimir Malevich

Kazimir Malevich (1878-1935) studeerde enkele jaren aan de kunstschool in Kiev en van 1904 tot 1910 aan de kunstacademie van Moskou. Aanvankelijk combineerde hij elementen van Russische volkskunst, symbolisme, impressionisme en fauvisme in zijn werk. Via de Russische avant-gardekunstenaars die in Parijs hadden gewerkt, maakte hij kennis met deze Franse stromingen en later ook met het kubisme, dat in Rusland veel invloed had. Malevich ontleedde zijn onderwerpen in die jaren in geometrische vormen, met een machineachtige uitstraling, vergelijkbaar met het werk van Fernand Léger. Daarna liet hij zich een tijdje inspireren door de kubistische schilderijen en collages van Picasso en Braque.

Vanaf ongeveer 1915 maakte Malevich echter een totaal ander type kunst, dat hij zelf ‘suprematisme’ doopte, van het Latijnse supremus (voortreffelijk). Daarbij wees hij alle sensualiteit en natuurlijke weergave af. Met uitsluitend abstracte, geometrische patronen probeerde hij ‘de zuivere ervaring’ te bereiken. Het beroemde Zwarte vierkant was daarvan het ultieme resultaat: de maximale abstractie, het eindpunt én het nieuwe begin van de schilderkunst. Op de Laatste futuristische tentoonstelling ‘0.10’ lokte dit radicale schilderij, opgehangen op een plek waar normaal de iconen hingen, hevige protesten uit.

In de daarop volgende jaren ontwikkelde Malevich uiteindelijk een heel ‘suprematistisch systeem’ van eenvoudige geometrische objecten op een witte ondergrond, gevolgd door combinaties van vormen en nog later door wit-op-witcomposities. Na de Revolutie van 1917 raakte Malevich betrokken bij het Volkscommissariaat voor Verlichting (Narkompros). Vanaf 1919 gaf hij les aan de kunstschool in Vitebsk en vervolgens aan de kunstacademies in Petrograd (St.-Petersburg), Moskou en Kiev. In 1927 reisde hij naar Polen en Duitsland voor een overzichtstentoonstelling die hem internationale erkenning zou brengen. Intussen veranderde na 1928 de officiële kunstpolitiek in de Sovjet-Unie, toen het stalinistische regime de abstractie afkeurde en het werk van Malevich en anderen als ‘decadent’ bestempelde. De kunstenaar kon niet meer in zijn eigen stijl blijven werken en exposeren en keerde noodgedwongen terug naar min of meer figuratieve schilderijen van het boerenleven, opgebouwd uit elementaire vormen. Rond 1933 maakte hij uitgebalanceerde portretten van onder andere hemzelf en zijn vrouw, geïnspireerd op portretten uit de renaissance.

The Last Futurist Exhibition of Paintings ‘0.10’. 1915. Petrograd. Photograph

Openingstijden

Dagelijks 10–17 uur
Gesloten 26 april en 25 december 2014

© State Hermitage Museum, St Petersburg

De Hermitage Amsterdam is gevestigd op de Amstel 51.

Contact

Voor informatie over de tentoonstellingen, de programmering, de online ticketshop, het gebouw en reserveringen van rolstoelen, groepsbezoeken en CKV programma’s:
+31 (0)20 530 87 55

Voor alle overige vragen en voor het kantoor: +31 (0)20 530 87 55

Voor reserveringen van rondleidingen en zalen:
0900-HERMITAGE (0900-437648243) lokaal tarief

Voor het reserveren van audiotours (mogelijk vanaf 15 audiotours) kunt u contact opnemen met reservations@guideid.com

Sitemap

x

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en wij zullen u op de hoogte blijven houden. Niet alleen van de tentoonstellingen, maar van alle andere activiteiten in de Hermitage Amsterdam. Waaronder de culturele avonden op woensdag, zaterdagmiddag lezingen in het auditorium en de zondagochtend concerten.