Hartstocht, religie en macht in Nederlandse en Chinese Outsider Art

Voor het eerst in Nederland is er een omvangrijke tentoonstelling te zien met Chinese en Nederlandse Outsider Art. Ruim tweehonderd buitengewone werken van Chinese en Nederlandse Outsider-kunstenaars bieden het publiek de unieke kans om Outsider Art uit beide landen te vergelijken en te bewonderen. De expositie is te zien van 24 november 2016 t/m 5 juni 2017 in het Outsider Art Museum (OAM), gevestigd in de Hermitage Amsterdam.

Hans Looijen, directeur van het Outsider Art Museum, kwam in 2012 voor het eerst in aanraking met Chinese Outsider Art en was meteen gegrepen. ‘Ik ontdekte veel overeenkomsten. Monsters, dreigende figuren, maar ook wervelende cijfers en gekraste patronen zoals ik ze ken uit westerse Outsider Art. Dankzij deze gezamenlijke Chinees-Nederlandse tentoonstelling van Outsider Art zijn we in staat om ons in deze intrigerende werken te verdiepen. Wereldwijd volgen Outsider-kunstenaars hun innerlijke stem: verwijderd van gebaande paden trekken de makers je mee in hun rijke belevingswereld.’

Hartstocht, religie en macht, maar ook lichaam, natuur, dromen en nachtmerries: de tentoonstelling is ingedeeld in zeer diverse thema’s waarin je opvallende vergelijkingen kunt maken, zoals tussen het werk van de Chinese Yang Min en dat van de Nederlandse Jannemiek Tukker. Beide kunstenaars laten een bijzondere spirituele wereld zien. Met ‘bewegende’ parallelle en gestructureerde lijnen tonen ze een abstracte werkelijkheid. Hun fantasiewereld neemt het gehele papier over.

Tot de topstukken behoort het werk van Wu Meifei. Op een bijna meditatieve manier maakt hij gebruik van stippen waaruit geleidelijk een voorstelling ontstaat. De precisie van deze techniek illustreert dat Outsider-kunstenaars internationaal dezelfde taal spreken. Het werk Metamorfose van Zhou Huiming (1954) is aangekocht voor de collectie van het Outsider Art Museum en kan worden beschouwd als sleutelwerk in zijn oeuvre. Zijn werk heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Van bedreigende naar meer fantasierijke beelden, in een Dalí-achtige stijl waarmee hij uiting geeft aan zijn droomwereld. Bijzonder is ook het werk van Guo Fengyi (1942); zij wordt geprezen als een van de belangrijkste kunstenaars in de geschiedenis van Outsider Art en was vertegenwoordigd op de Biennale in Venetië in 2013. Haar werk kenmerkt zich door fijne lijntekeningen van draken, feniksen en gezichten.

Een groot talent in de Nederlandse Outsider Art is Wijnand de Vries (1973). Met zijn ruige expressionistische lijnen creëert hij beelden van verschillende culturen en de wereld van de natuur. In 2011 won Wijnand de Vries de tweede prijs bij de Special Awards, de belangrijkste Nederlandse prijs voor Outsider-kunstenaars. Verder is er opvallend werk van Rob Morren (1968) die werkt in een unieke, decoratieve stijl, en van Piet Schopping (1955), die wordt geroemd om zijn fantastische lijnvoering.

Outsider Art

Na de Eerste Wereldoorlog komt Outsider Art volop in de belangstelling. Psychiater Hans Prinzhorn (1886-1933) publiceert in 1922 zijn boek ‘Die Bildnerei der Geisteskranken’ met een grote collectie werken van mensen uit psychiatrische instellingen. Veel kunstenaars laten zich hierdoor inspireren, onder wie Salvador Dalí, Karel Appel en Asger Jorn. Later komt Jean Dubuffet (1901 – 1985) met de term ‘Art Brut’, wat ‘rauwe kunst’ betekent. De Engelse kunsthistoricus Roger Cardinal lanceert in 1972 de term ‘Outsider Art’. In 2013 zorgt de Biënnale in Venetië voor een doorbraak van Outsider Art in de internationale kunstwereld.
Outsider Art is kunst buiten de kaders, de stroom creativiteit laat zich niet indelen in de bestaande categorieën van de hoofdstromen in de kunst. Vaak leven en werken de kunstenaars op de rand van de samenleving. Door hun sociaal-economische omstandigheden vinden zij moeizaam aansluiting en erkenning. Daar komt langzaam verandering in, onder meer door de komst van het Outsider Art Museum.

Outsider Art Museum

Het Outsider Art Museum (OAM), gevestigd in de Hermitage Amsterdam, is het enige museum in Nederland met nationale en internationale Outsider Art. Het museum is in maart 2016 geopend door koningin Máxima en tot stand gekomen dankzij een bijzondere samenwerking van zorgorganisatie Cordaan, Hermitage Amsterdam en Dolhuys I museum van de geest in Haarlem. Ontwerp en inrichting zijn van Benthem Crouwel Architects, grafische vormgeving van Kees Peerdeman.

Bedankt

De Hermitage Amsterdam bedankt

Founder
Hoofdsponsors
Sponsor
Tentoonstellingssponsor
Fondsen

K.F. Hein Fonds

Mediapartner
Internetpartner
Strategiepartner
Security partner

Onze regenten, partners en fondsen.

Openingstijden

Dagelijks 10–17 uur
Gesloten 27 april (Koningsdag)
Open op 25 december en 1 januari 11-17 uur

De Hermitage Amsterdam is gevestigd op de Amstel 51.

Foto Jelle Epskamp Photography

Heerlijk terras in de binnentuin

Geopend bij mooi weer

ANBI

De Hermitage Amsterdam is een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Wij hoeven geen belasting te betalen over giften. Uw bedrag staat dus volledig tot onze beschikking. En giften aan een ANBI zijn vaak aftrekbaar voor de schenker.

Contact

Voor alle vragen en voor het kantoor: +31 (0)20 530 87 55
(tijdens kantoortijden)

Dus ook voor informatie over de tentoonstellingen, de programmering, de online ticketshop, het gebouw, reserveringen van rondleidingen en zalen en reserveringen van rolstoelen, groepsbezoeken en CKV-programma’s.

Voor het reserveren van audiotours (mogelijk vanaf 15 audiotours) kunt u een bericht sturen naar info@hermitage.nl

Catalogus

Bij de tentoonstelling 1917. Romanovs & Revolutie is een prachtige full colour catalogus verschenen. Deze is in zowel het Nederlands als in het Engels te verkrijgen.
Meer

Sitemap

x

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en wij zullen u op de hoogte blijven houden. Niet alleen van de tentoonstellingen, maar van alle andere activiteiten in de Hermitage Amsterdam. Waaronder de culturele avonden op woensdag, zaterdagmiddag lezingen in het auditorium en de zondagochtend concerten.