Achtergrondverhaal

Russisch atelier aan de Amstel. 10 hedendaagse kunstenaars.

23 november 2013 – 5 januari 2014

Midden jaren tachtig maakte de Russische kunstenaar Ilya Kabakov het iconische werk De man die vanuit zijn appartement in de ruimte vloog, waarin het begrip ontvluchten en het verloren gaan van utopische gedachten verbeeld worden. In de installatie zien we een appartement vol met propagandistische posters uit de Sovjet tijd en een lange katapult met aan het eind een bakje waar een persoon in heeft gezeten. In het plafond van de kamer is een groot gat waar de persoon doorheen is geschoten. Deze metafoor voor het ontvluchten en het verlangen naar een betere wereld is nog steeds voor veel kunstenaars die hun oorspronkelijke omgeving verlaten en een betere toekomst zoeken een reëel gegeven.

De tegenwoordige kunstenaar is vaak werkzaam in verschillende landen en is in contact met andere culturen en gebruiken. Een kunstenaar die zijn of haar oorspronkelijke basis verlaat krijgt te maken met andere voorwaarden en omstandigheden die aanpassingen verlangen. Lang niet elke droom wordt verwezenlijkt na een (e)migratie.

De kunstenaars in deze tentoonstelling hebben allemaal thema’s in hun werk die op een of andere manier terug verwijzen naar elementen uit het moederland of die verwijzen naar migratie of identiteit. Een belangrijk kenmerk van de migratie is: hoe verhoudt de nieuwe situatie zich tot de vorige? Dat leidt soms tot twijfel en aftasten waar het nieuwe geluk te vinden is.

Marina Chernikova bewerkte foto’s, reflecterend op de eigentijdse perceptie van de stad. In plaats van een helder gestructureerd geheel toont zij een gefragmenteerde aaneenschakeling. De video About About It (2013) is een collagistische vertelling van Vladimir Mayakovsky’ over reizen naar verschillende Europese steden voor zijn tragische einde in Moskou. De video is geïnspireerd op avantgardistische ideeën uit de jaren twintig. Chernikova combineert eigen materiaal met footage van Dziga Vertov’s Man without a Moving camera, Walter Ruttman’s Berlin. Die Sinfonie der Großstadt, René Clair’s Paris qui dort en Hans Richter’s Filmstudie.

Gluklya (Natalia-Gluklya Pershina) toont in een installatie verschillende facetten die verband houden met het begrip migratie. Ook binnen Rusland zijn er vanuit de voormalige satellietstaten van de Sovjetunie grote groepen migranten, die vaak een illegale status hebben. In de video Wings of Migrants wordt een link gemaakt met het ‘Proletkult Theater’ uit de jaren twintig van de vorige eeuw en een sprookjesachtig beeld geschapen waarin migranten een ontmoeting hebben met dansers in de stad. Er wordt een utopische wereld voorgesteld waarin iedereen een gelijke positie heeft.

In haar zoektocht naar een nieuwe officiële identiteit probeert Asia Komarova een identiteitsbewijs te krijgen. Het verloop van dit proces heeft als uitkomst een Manual of EU Citizenship. Het is onderwerp van een installatie waarin zij streeft naar een internationaal paspoort dat vrij reizen mogelijk maakt. Ze doet ermee een oproep voor meer rechten van migranten.

Irina Popova kiest vanuit een ander perspectief het thema identiteit. Zij zocht afbeeldingen van alle personen die in de sociale media staan ingeschreven onder de naam Irina Popova en vond er zo’n vijfduizend. Een selectie van deze foto’s wordt op A4-formaat op een grote wand gepresenteerd. De kunstenaar laat met dit werk zien hoe het medium fotografie vanuit een non-professionele benadering kan functioneren. Haar eigen fotografie kent een tamelijk documentaire benadering, waarin de grens tussen persoonlijke betrokkenheid van de kunstenaar en het private gebied van de geportretteerden heel klein kan zijn.

Andrei Roiter’s werk ademt de sfeer van de nomadische kunstenaar die nergens een vaste basis heeft. Hij draag in zijn fototoestellen, zijn mobiele ateliers en zijn notitieboeken herinneringen en gedachten mee die hem van pas kunnen komen. Voor deze expositie zal Roiter werken presenteren die metafysisch reizen verbeelden.

Slava & Marta (Slava Shevelenko en Marta Volkova) maken een ruimtevullende installatie van kunstwerken door astronauten, die na het zien van betoverend mooie beelden verlangen naar het maken van kunst. Zij presenteren deze uiteindelijk in een expositie.

Masha Trebukova debuteerde in Nederland (1990) met abstracte werken waarin zij gebruik maakte van schilderen, monotypie en collagetechnieken. Deze abstracte kunst was een reactie op het sociaal-realistisch schilderen dat op haar kunstopleiding in de Sovjetunie nog vanzelfsprekend was. Haar evocatieve werken refereren in veel gevallen aan oud-testamentaire thema’s zoals Opstanding, de ontdekking van de wereld of de Jakobs-ladder.

Julia Winter presenteert fotografische ‘dubbelportretten’. Zij toont de foto’s van twee personen die ze in lagen over elkaar presenteert. De ene laag is een transparante foto van een persoon op glas die een dialoog aangaat met een daaronder gelegen portret op papier. In beide gevallen worden de fotografische beelden met verf bewerkt of worden attributen toegevoegd. In de dialoog en de bewerking ontstaat een poëzie waarin heden en verleden of mannelijk en vrouwelijk een rol kunnen spelen. Met deze ‘crossovers’ toont Winter hoe beelden in historische en culturele zin veranderlijk kunnen zijn.

Tatyana Yassievich schildert de schijnbaar ‘vergeten’ en onbeduidende plekken in en rondom St. Petersburg, zoals de entree van een gebouw, de hal van een station of een willekeurig plein. Met het schilderen van deze plekken krijgen ze een hernieuwde aandacht die verloren lijkt te zijn gegaan in het jachtige alledaagse bestaan en de desinteresse voor alles wat werd voortgebracht in de Sovjet-tijd. De realistische manier van schilderen is niet een sociaal realisme, maar juist een vrije en kleurrijke manier van werken die meer in de traditie van Marc Chagall en Natalja Gontsjarova staat.

ANBI

De Hermitage Amsterdam is een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Wij hoeven geen belasting te betalen over giften. Uw bedrag staat dus volledig tot onze beschikking. En giften aan een ANBI zijn vaak aftrekbaar voor de schenker.

Openingstijden

Dagelijks 10–17 uur
Gesloten 25 december 2014 en 27 april 2015
Open op 1 januari 11-17 uur

© State Hermitage Museum, St Petersburg

De Hermitage Amsterdam is gevestigd op de Amstel 51.

Contact

Voor informatie over de tentoonstellingen, de programmering, de online ticketshop, het gebouw en reserveringen van rolstoelen, groepsbezoeken en CKV-programma’s:
+31 (0)20 530 87 55

Voor alle overige vragen en voor het kantoor: +31 (0)20 530 87 55

Voor reserveringen van rondleidingen en zalen:
0900 HERMITAGE (0900-437648243) lokaal tarief

Voor het reserveren van audiotours (mogelijk vanaf 15 audiotours) kunt u contact opnemen met reservations@guideid.com

Sitemap

x

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en wij zullen u op de hoogte blijven houden. Niet alleen van de tentoonstellingen, maar van alle andere activiteiten in de Hermitage Amsterdam. Waaronder de culturele avonden op woensdag, zaterdagmiddag lezingen in het auditorium en de zondagochtend concerten.