©
Foto Evert Elzinga

Nieuws

Hermitage presenteert tot 2025 tien nieuwe tentoonstellingen
Hermitage Amsterdam viert de herfst met Festa dell'Arte
Elke dag tentoonstellingen en events met onder andere concerten op zaal, tekenclinics, lezingen en kidspubquiz.
250.000ste bezoeker Hollandse Meesters verrast met vliegtickets
Classic Beauties toont schoonheid van het neoclassicisme
Documentaire over Hermitage en Hollandse Meesters
Vanaf 13 februari om 20.25 uur bij AVROTROS op NPO 2
Hermitage Amsterdam verwelkomde in 2017 503.000 bezoekers
Jonge talenten van Hermitage voor Kinderen exposeren hun werk
Al 100.000 bezoekers in ruim twee maanden voor Hollandse Meesters
Bezoekersaantal Hermitage Amsterdam in 2017 over het half miljoen
Programma Wintermaanden in de Hermitage
Hermitage krijgt drie special edition Heineken® flesjes
50.000 bezoekers in eerste maand Hollandse Meesters
Internationale Vrienden conferentie ‘The Art of Connecting’
Tentoonstelling Hollandse Meesters poëtisch geopend
Hollandse Meesters aangekomen bij Hermitage Amsterdam
ABN AMRO Kunstprijs 2017
Saskia Noor van Imhoff wint ABN AMRO Kunstprijs 2017
Laatste tien dagen 1917. Romanovs & Revolutie
150.000e bezoeker verwelkomd in 1917. Romanovs & Revolutie
Hermitage Amsterdam en KLM tekenen contract sponsorsamenwerking
Nieuwe tulp met Amstelwater gedoopt voor Hollandse Meesters
340.000 bezoekers zagen Hollandse Meesters uit de Hermitage

340.000 bezoekers zagen Hollandse Meesters uit de Hermitage

Bezoekersrecord sinds opening in 2009–10

De tentoonstelling Hollandse Meesters uit de Hermitage. Oogappels van de tsaren sloot op 27 mei af met een bezoekersaantal van 340.000. Daarmee is het de best bezochte tentoonstelling van het museum sinds de openingsjaren 2009 en 2010. De 63 meesterwerken uit de Hollandse Gouden Eeuw waren weer even – bijna acht maanden – terug waar ze zo’n 350 jaar geleden het licht zagen. Nu gaan ze weer naar hun vaste plek in de zalen van het Staatsmuseum de Hermitage in St.-Petersburg. De tentoonstelling kende vele hoogtepunten: maar liefst zes werken van Rembrandt, en topstukken van vrijwel alle andere grote zeventiende-eeuwse schilders. Alle genres waar de Hollandse schilderkunst beroemd om is, waren vertegenwoordigd. 

Succes door samenwerking
Mede dankzij de gulle samenwerking met de collega’s van de afdeling Hollandse Schilderkunst in de Hermitage in St.-Petersburg kon een zo rijke collectie naar Nederland komen. De tentoonstelling werd nog verder verrijkt met bijzondere bruiklenen van het Amsterdam Museum, het Mauritshuis en het Rijksmuseum. In het zeventiende-eeuwse gebouw waren tegelijkertijd de tentoonstellingen Portrait Gallery of the Golden Age van het Amsterdam Museum en Rijksmuseum, en Nieuwe Meesters in het Outsider Art Museum te zien. De Hermitage Amsterdam was hiermee acht maanden lang een brandpunt van Hollandse Meesters en de Gouden Eeuw.

Een deel van de werken werd met een bijzonder transport door sponsor KLM geleverd. Er kwamen speciale Hermitage-bierflesjes, ontworpen door hoofdsponsor Heineken, naast een eigen Hollandse Meesters-tulp. Een kijkje achter de schermen van de tentoonstelling bood de AVROTROS-serie Hollandse Meesters retour, uitgezonden in februari en maart op NPO2. In de slotmaand bezochten ruim 500 gasten het pop-up restaurant dat sterrenchef Jonathan Zandbergen in de Hermitage opende, en bovendien werd het recent door Jan Six aan Rembrandt toegeschreven Portret van een jongeman in een eigen zaal getoond. Dit is nog steeds te zien, tot en met 15 juni.

Jubileumjaar 2019
De Hermitage Amsterdam maakt zich nu op voor de opening van Classic Beauties. Kunstenaars, Italië en de schoonheidsidealen van de 18de eeuw op zaterdag 16 juni. In 2019 staat het museum tien jaar aan de Amstel en dat wordt gevierd met maar liefst twee jubileumtentoonstellingen, waarin meesterwerken uit de gehele Petersburgse collectie en een schat aan juwelen zullen schitteren. 

Hermitage Amsterdam
Afdeling Communicatie, Educatie & Marketing
Martijn van Schieveen en Madeline van Vliet
T 020 530 87 55
pressoffice@hermitage.nl
www.hermitage.nl/nl/pers

De Hermitage Amsterdam is een particulier initiatief. Wij zijn cultureel ondernemers pur sang, en dat is mede mogelijk gemaakt door sponsors, fondsen, private donors en Vrienden. Zie www.hermitage.nl/nl/geef.

Derde editie Jazz at the Plantage start dit weekend
Derde editie Jazz at the Plantage
Filmklassiekers in de binnentuin van de Hermitage Amsterdam
Marmeren beelden komen tot leven in Classic Beauties

Classic Beauties in NRC Handelsblad

'De muziek maakt het nog mooier'