Over het museum
Tentoonstellingen 2009-nu
Een fascinerende reis door de
kunsthistorie
Wist u dat de Hermitage Amsterdam tot in 2017 al meer dan dertig tentoonstellingen heeft geopend? Met objecten uit de oudheid, maar ook hoogtepunten uit de moderne kunst. Hieronder ziet u een overzicht van alle tentoonstellingen die sinds 2009 te zien waren. Wilt u meer weten of zoekt u meer informatie over de tentoonstellingen? Stuur dan een mail naar pressoffice@hermitage.nl.
Aan het Russische hof. Paleis en Protocol in de 19de eeuw
20 juni 2009 – 31
januari 2010 705.000 bezoekers
De vorstelijke en feestelijke openingstentoonstelling van de Hermitage Amsterdam was geheel gewijd aan het Russische hof in de negentiende eeuw. Bezoekers waanden zich in de tijd van de laatste zes Romanov-tsaren, die hun residentie hadden in het Winterpaleis, aan de Neva-rivier in St.-Petersburg.
De tentoonstelling omvatte het gehele gebouw. De grote zalen waren ingericht rond twee belangrijke aspecten van het rijke hofleven: het hofprotocol en het hofbal. In de Audiëntiezaal, waar alles volgens protocol verloopt, kon u staatsiejaponnen, hofkostuums en de beroemde Romanov-troon bewonderen. In de Balzaal was u te gast op een wervelend dansfeest. Daar waren overweldigende kostuums en ontelbare schitterende accessoires te bewonderen. De kabinetten naast de grote zalen vertelden u alles over St.-Petersburg, de tsaren, hun familie, de ceremonies en de feesten.
Voor deze content is het nodig tracking cookies (van derden) te accepteren. Zie ook onze privacy statement.
Matisse tot Malevich. Pioniers van de moderne kunst uit de Hermitage
6 maart – 17 september 2010
375.000 bezoekers
Topstukken van Matisse, Picasso, Van Dongen, De
Vlaminck, Derain en nog vele andere tijdgenoten schitterden in de
tentoonstelling Matisse tot Malevich. Pioniers van de moderne kunst uit de
Hermitage. Circa 75 schilderijen waren geselecteerd uit de Hermitage
St.-Petersburg, die een van de mooiste collecties Franse schilderkunst ter
wereld uit het begin van de twintigste eeuw herbergt. Behalve de wereldberoemde
Franse meesters waren ook even beroemde Russische tijdgenoten als Malevich en
Kandinsky vertegenwoordigd. Deze kunstenaars gelden met elkaar als de pioniers
van het modernisme. Bijna alle getoonde werken behoorden tot de vaste
presentatie in St.-Petersburg. De meeste komen oorspronkelijk uit de Moskouse
verzamelingen van Morozov en Sjtsjoekin. Het is voor het eerst dat deze
omvangrijke collectie avant-garde meesterwerken in Nederland getoond werd. In
de tentoonstelling kreeg het ontstaan van de moderne kunst als kunsthistorisch
verschijnsel aandacht, maar vooral ook de bezieling van de kunstenaars zelf ,
toen zij aan het begin van de vorige eeuw een revolutie in de kunst
ontketenden, een cruciaal moment in de kunstgeschiedenis.
De onsterfelijke Alexander de Grote. De mythe, de werkelijkheid, zijn reis, zijn erfenis
18 september 2010 – 18 maart 2011
215.000 bezoekers
Geen vorst uit de oudheid spreekt zo tot de
verbeelding als Alexander de Grote (356 v. Chr. – 323 v. Chr.; koning vanaf 336
v. Chr.). Vanaf zijn vroege jeugd wist hij de mensen om hem heen te inspireren.
Tijdens zijn veldtochten naar het Oosten ging Alexander op zoek naar de
oorsprong van Dionysos. Volgens de oude Grieken was die afkomstig uit het
exotische Oosten, mogelijk India. Alexander reisde Dionysos na en kwam in
contact met vele landen: Egypte, Syrië, Bactrië, Perzië, India en Mongolië.
Overal stichtte hij nieuwe hoofdsteden die hij alle Alexandrië noemde. Hij liet
een spoor van Griekse cultuur achter: het hellenisme.
Zijn naam en faam bleven bestaan, ook na de oudheid. Voor vele Europese, Russische en islamitische vorsten was hij een lichtend voorbeeld. Schilderijen, wandtapijten en toegepaste kunst toonden leven en geschiedenis van Alexander. In de tentoonstelling kwamen al deze aspecten aan bod, met voorwerpen vanaf de klassieke oudheid tot in de moderne tijd, van westerse en niet-westerse oorsprong.
Voor deze content is het nodig tracking cookies (van derden) te accepteren. Zie ook onze privacy statement.
Glans en glorie. Kunst van de Russisch-orthodoxe kerk
19 maart – 16 september 2011
110.000 bezoekers
Glans en glorie bood, met ruim 300 religieuze
kunstobjecten, voor het eerst een overzicht van de eeuwenoude mystieke en
artistieke tradities van de Russisch-orthodoxe Kerk. Iconen, frescofragmenten,
kostuums, schilderijen, historische boeken en gouden en zilveren attributen uit
de christelijke eredienst zijn de tastbare bewijzen van deze lange en rijke
religieuze traditie. De Byzantijnse oorsprong en traditie, de kerkelijke
feestdagen, met het paasfeest als hoogtepunt, en de tsaren en hun kerk 'aan
huis' waren thema's in de tentoonstelling. Een indrukwekkende iconostase,
bijzondere veertiende-eeuwse fresco's uit Pskov en heel veel prachtige iconen
uit de Hermitage St.- Petersburg en andere beroemde Russische collecties waren
voor het eerst te zien in Nederland.
Rubens, Van Dyck & Jordaens. Vlaamse schilders uit de Hermitage
17 september 2011 – 15 juni 2012
230.000 bezoekers
Uit de collectie Vlaamse kunst van de Hermitage
St.-Petersburg kwam een magistraal overzicht van 75 schilderijen en circa 20
tekeningen, waaronder talrijke meesterwerken van de grote drie van de Antwerpse
school: Peter Paul Rubens, Anthonie van Dyck en Jacob Jordaens en werken van
bekende tijdgenoten.
Peter Paul Rubens (1577–1640), de meest invloedrijke
zeventiende-eeuwse Vlaamse schilder, maar ook diplomaat en verzamelaar, was een
fenomeen in zijn tijd. Zowel zijn religieuze als zijn profane werken
illustreren Rubens' ongeëvenaarde talent. Een van de hoogtepunten was de
beroemde Kruisafneming (ca. 1618), waarin Rubens overtuigend en vol
dramatiek het lijden van Christus uitbeeldde. Dit schilderij was niet eerder
uitgeleend.
Zijn navolgers Anthonie van Dyck (1599–1641), Rubens' beste leerling, en de
derde grote meester van de Vlaamse school, Jacob Jordaens (1593–1678) toonden
met hun geraffineerde portretten en grote historiestukken de sprankelende
Vlaamse levenslust.
Impressionisme: sensatie & inspiratie. Favorieten uit de Hermitage
16 juni 2012 – 27 januari 2013
225.000 bezoekers
Met Impressionisme:
sensatie & inspiratie toonde de Hermitage Amsterdam de wereldberoemde
impressionisten uit de omvangrijke collectie van het Staatsmuseum de Hermitage
St.-Petersburg in hun context. Topstukken van baanbrekers als Claude Monet,
Pierre-Auguste Renoir, Alfred Sisley en Camille Pissarro waren te zien samen
met werk van andere invloedrijke Franse schilders uit de tweede helft van de
negentiende eeuw als Eugène Delacroix en Jean-Léon Gérôme. Het contrast tussen
de verschillende kunststromingen was een belangrijk aspect van de
tentoonstelling. Zo wordt de ‘sensatie’ van het impressionisme zichtbaar en
concreet; de stroming die een nieuw tijdperk zou inluiden. Alle schilderijen,
tekeningen en beeldhouwwerken komen uit de collectie van de Hermitage St.-Petersburg.
Een dergelijk veelzijdig overzicht uit deze periode is zelden in Nederland te
zien. Spectaculair was het transport van De
Dans, het enorme doek van Henri Matisse.
Vincent. Het Van Gogh Museum in de Hermitage Amsterdam
29 september 2012 – 25 april 2013
Het Van Gogh Museum liet de werken van Vincent van
Gogh uit eigen collectie op een geheel nieuwe manier zien gedurende het
tijdelijke verblijf in de Hermitage Amsterdam. Circa 75 belangrijke
schilderijen, een selectie brieven, werken op papier en objecten worden zodanig
tentoongesteld dat de bezoeker de persoonlijke zoektocht volgt van Vincent van
Gogh (1853-1890) naar de kern van zijn kunstenaarschap. De thema’s die de
kunstenaar zelf gebruikte als leidraad voor zijn ontwikkeling vormden de basis
van de presentatie Vincent. Het Van Gogh
Museum in de Hermitage Amsterdam.
Peter de Grote. Een bevlogen tsaar
9 maart 2013 – 13 september 2013
196.000 bezoekers
2013 stond in het teken van de lange relatie tussen
Rusland, Nederland en Amsterdam. De grachtengordel van Amsterdam inspireerde
tsaar Peter de Grote tot de aanleg van St.-Petersburg. Het jubileumjaar 2013
ging in de Hermitage Amsterdam van start met de grote tentoonstelling over
tsaar Peter de Grote, de vernieuwer van Rusland. De
tentoonstelling kende vele hoogtepunten, zoals de opening op 8 maart door –
toen nog – prins Willem-Alexander, een van zijn laatste officiële handelingen
als Prins van Oranje. Grote belangstelling van het publiek en de media kregen
ook het bezoek op 8 april door de koningin en de Russische president, de
opening van de mbo-scholenexpositie over vakmanschap door minister Bussemaker,
de viering van de geboortedag van Peter de Grote en de toneelvoorstelling Zomergasten
in de binnentuin.
Russisch atelier aan de Amstel. 10 hedendaagse kunstenaars
23 november 2013 – 5 januari 2014
Op zaterdag 23 november opende De Hermitage Amsterdam
de expositie Russisch atelier aan de
Amstel. 10 hedendaagse kunstenaars.
De expositie, die samenviel met de afsluiting van het Nederland-Ruslandjaar,
toonde recent werk van tien kunstenaars die hun roots hebben in Rusland maar al
enige tijd wonen en werken in Nederland. In hun kunst worden verschillende
thema’s belicht, zoals het soms nomadische internationale bestaan van de
hedendaagse kunstenaar, migratie, de schakeling tussen twee werelden,
herinneringen aan de tijd in Rusland en vragen rond identiteit. Onder de werken
van Andrei Roiter, Slava & Marta, Gluklya, Marina Chernikova, Tatyana
Yassievich, Masha Trebukova, Asia Komarova, Irina Popova en Julia Winter waren
schilderingen, fotografie, installaties en video’s. Ook te zien waren
video-interviews met alle betrokken kunstenaars over hun ervaringen in
Nederland; in hoeverre werken de herinneringen aan hun moederland door in hun
kunst?
Gauguin Bonnard Denis. Een Russische liefde voor Franse kunst
14 september 2013 – 28 februari 2014
182.000 bezoekers
Drie grote namen uit de Franse schilderkunst eind
negentiende en begin twintigste eeuw: Gauguin, Bonnard en Denis. Na de
doorbraak van het impressionisme zochten zij naar nieuwe artistieke wegen. De
ongrijpbare Paul Gauguin (1848-1943) was de inspiratiebron voor de introverte
Pierre Bonnard (1867-1947) en de theoreticus Maurice Denis (1870-1943). De
laatste twee verenigden zich kortstondig met een aantal andere kunstenaars
(zoals Vallotton en Vuillard) onder de naam les Nabis, wat in het
Hebreeuws ‘profeten’ betekent. In tegenstelling tot de impressionisten, die
vooral momentopnames van het licht in de natuur probeerden te vatten, legden de
Nabis de nadruk op kleur, gevoel, symbool en verbeelding. Hun werk was al snel
geliefd in Paris, maar ook in Moskou.
Hoogtepunten
in de tentoonstelling waren onder andere de geheel gereconstrueerde muzieksalon
van Ivan Morozov, spectaculair gedecoreerd met originele panelen van Maurice
Denis, en de triptiek van Pierre Bonnard Méditerrannée, ook gemaakt voor
het huis van Morozov. De tentoonstelling was ook het toneel van een bijzonder
uitgebreid muziekprogramma. Er werden wekelijks concerten gegeven met muziek
van Franse en Russische componisten, in totaal liefst 43 keer. Er werden
composities gespeeld van onder anderen Rachmaninov, Ravel, Debussy, Tsjaikovski
en Prokofjev.
Expeditie Zijderoute. Schatten uit de Hermitage
1 maart – 5 september 2014
De tentoonstelling Expeditie Zijderoute voerde het
publiek naar lang verdwenen beschavingen langs de legendarische Zijderoute. Te
zien waren ruim 250 objecten met een zeldzame schoonheid, zoals
muurschilderingen, boeddha’s, kostbaarheden van zijde, zilver, glas, goud,
terracotta, die zijn opgegraven door Russische expedities in de negentiende en
twintigste eeuw. De bezoeker trad in de voetsporen van de ontdekkers, die de
wegen in kaart brachten van de koningen en kooplieden in de vroege
middeleeuwen, tot aan de eerste boeddhistische monniken van voor onze
jaartelling. Net als de karavanen, die eeuwen geleden onherbergzame streken
doorkruisten, langs koningssteden, kloosters en oases, legt de bezoeker zelf de
handelsroutes af - van west naar oost of van oost naar west - en ontdekt
ongelofelijke antieke schatten. Een van de vele topstukken in de
tentoonstelling was de ruim negen meter lange muurschildering van een godheid
in gevecht met roofdieren, uit het koningspaleis in Varakhsha (7de–8ste eeuw,
huidig Oezbekistan). Nooit eerder verliet deze trots de Hermitage, maar de
schildering was na de restauratie, mogelijk gemaakt door crowdfunding onder de
Vrienden van de Hermitage, ruim zes maanden te zien in Amsterdam.
Dining with the Tsars. Breekbare schoonheid uit de Hermitage
6 september 2014 – 1 maart 2015
158.000 bezoekers
In het jaar dat de Hermitage Amsterdam haar vijfjarig
bestaan aan de Amstel vierde, opende de lustrumtentoonstelling Dining with the Tsars. Breekbare schoonheid
uit de Hermitage. Aan de hand van acht porseleinen en creamware serviezen
uit de Hermitage St.-Petersburg, acht pronkserviezen, afkomstig van
toonaangevende fabrieken als Meissen, Wedgwood, Sèvres en Gardner, werden de
bals en banketten van het tsarenhof beleefd. Bezoekers waanden zich te gast,
alsof ze in bezit waren van een keizerlijke uitnodiging, de trappen van het
Winterpaleis bestegen, de etiquetteregels leerden, zich opmaakten voor het
officiële bezoek. Vervolgens maakten zij hun entree in de grote zaal waar de serviezen
feestelijk waren opgesteld.
In december 2014 organiseerde de Hermitage Wie dekt de mooiste dinertafel van Nederland,
de tafeldekwedstrijd met drie prachtige winnende inzendingen.
Hollanders van de Gouden Eeuw
Vanaf 29 november 2014
Dertig reusachtige groepsportretten uit de 17de eeuw
afkomstig uit de collecties van het Amsterdam Museum en het Rijksmuseum, voor
het eerst samen in de Hermitage Amsterdam. Het zijn de ‘broers en zussen ‘van
De Nachtwacht van Rembrandt van Rijn. Ze zijn uniek in de wereld en vanwege hun
grote formaat zelden te zien. Zie hoe regenten, schutters en kooplieden van
allerlei rangen, standen en religies, gebroederlijk naast elkaar staan.
Rembrandts ‘Anatomische les van Dr. Deijman’ en schuttersportretten van onder
meer Govert Flinck en Nicolaes Pickenoy zijn slechts enkele voorbeelden van
topstukken die in Hollanders van de Gouden Eeuw te zien zijn. Daarnaast laten
moderne groepsportretten, gemaakt door fotograaf Taco Anema, voorbeelden van de
tegenwoordige Nederlandse bestuurscultuur zien.
Samen illustreren zij het verhaal van het voor Nederland zo typerende collectieve burgerschap. Zij houden de hedendaagse Nederlandse samenleving als het ware een spiegel voor. Want de onderlinge verhoudingen van toen liggen aan de basis van de hedendaagse normen en omgangsvormen.
Alexander, Napoleon & Joséphine. Een verhaal van vriendschap, oorlog en kunst uit de Hermitage
28 maart – 8 november 2015
160.000 bezoekers
In het jaar dat de slag bij Waterloo van 1815 in heel
Europa wordt herdacht zette de Hermitage Amsterdam de klok terug naar de
beslissende jaren vóór Waterloo, de tijd van Napoleon Bonaparte en twee heel
bijzondere en verschillende tijdgenoten: zijn grote liefde Joséphine en tsaar
Alexander I, zijn vriend en vijand.
Vriendschap, oorlog, liefde en politiek stonden centraal, maar ook Joséphines
grootse kunstcollectie, met onder andere Hollandse en Italiaanse meesters als
Potter, Van der Werff, Luini en Canova. Bezoekers maakten het meeslepende
verhaal mee van dit illustere drietal. Ze konden rondwaren in Chateau
Malmaison, de ontberingen voelen tijdens de Russische veldtocht van 1812 en de
oversteek van de Berezina, en Joséphines kunstverzameling zien. Napoleons
dodenmasker deed velen huiveren.
Hoogtepunten in de programmering waren de samenwerking
met de Hortus Botanicus, die gelijktijdig de tentoonstelling Joséphine, een
keizerrijk in een tuin organiseerde, de plaatsing van de grootste
Waterloo-maquette van Nederland tijdens de 200 jaar Waterloo-herdenkingen, en
de lezing van Adam Zamoyski over zijn boek, 1812.
Spaanse Meesters uit de Hermitage. De wereld van El Greco, Ribera, Zurbarán, Velázquez, Murillo & Goya
28 november 2015 – 29 mei 2016
166.000 bezoekers en gasten
In de tentoonstelling Spaanse Meesters uit de Hermitage zagen bezoekers een voor
Nederland zeldzaam overzicht van Spaanse kunst, uit de collectie van de
Hermitage St.-Petersburg. Meer dan zestig meesterwerken, naast een schat aan
grafiek en werken van toegepaste kunst: niet eerder was in Nederland zo’n breed
overzicht te zien van Spaanse kunst, die ook nauwelijks in Nederlandse
museumcollecties vertegenwoordigd is. Er bevonden zich topstukken onder als De
apostelen Petrus en Paulus van El Greco (1587–92), Velázquez’ Portret van
graaf-hertog Olivares (ca. 1638), Murillo’s Onbevlekte Ontvangenis (ca. 1680)
en Goya’s Portret van de actrice Antonia Zárate (1810–11), naast schilderijen
van leerlingen en latere schilders, tot en met Picasso. Samen vertelden ze van
de opkomst en glorie van de Spaanse kunst, de Gouden Eeuw, waarvan de invloed
tot in de moderne tijd zou reiken.
De tentoonstelling werd geopend door prinses Beatrix.
Nieuw was de gratis audiotour met Spaanse muziek, samengesteld door DJ Von Rosenthal,
die door meer dan 120.000 bezoekers is beluisterd. Zij kregen een passievolle
extra dimensie bij de beleving van de Spaanse meesterwerken.
Outsider Art Museum
Vanaf 16 maart 2016
Op 16 maart 2016 opende koningin Maxima het nieuwe
Outsider Art Museum in de Hermitage Amsterdam. Het Outsider Art Museum laat
verrassende, niet gepolijste kunst zien van mensen met een bijzondere
achtergrond. Het is een groeiende stroming in de hedendaagse kunst. U stapt in
een compleet nieuwe wereld en wordt meegenomen in de wilde achtbaan van deze
kunstenaars, die soms bijna maniakaal te werk gaan. Hun werk is authentiek,
tegendraads en onconventioneel. Het leert op een andere manier naar kunst
kijken.
Het Outsider Art museum organiseert wisselende
tentoonstellingen, zoals China, De lijst van Dubuffet: Meesterwerken uit de
Prinzhorn Collectie en Nieuwe
Meesters.
Catharina, de Grootste. Zelfgeslepen diamant van de Hermitage
18 juni 2016 – 15 januari 2017
169.000 bezoekers en gasten
250 jaar nadat zij met een opzienbarende kunstaankoop
de Hermitage stichtte, bracht de Hermitage Amsterdam in een rijke
tentoonstelling het levensverhaal van Catharina de Grote (1729–1796), Europa’s
langst regerende en zeer tot de verbeelding sprekende keizerin.
Haar naam was altijd omgeven door superlatieven en
mythes, vaak ook over haar intieme leven, haar ‘favorieten’ en de hofintriges. Als
Duitse prinses bereikte ze de tsarentroon door haar echtgenoot, tsaar Peter
III, aan de kant te zetten. Ze had een ambitieuze agenda, met hervormingen in
het hele tsarenrijk. Ze kende tegenslagen, maar bracht vooral veel tot stand.
Ze had een enorme passie voor kunst, ze heeft meer betekend dan wie ook voor ’s
werelds grootste kunstcollectie. Ze was een verlicht despoot, die
correspondeerde met Voltaire en Diderot. Ze breidde haar rijk uit met een
gebied zo groot als Frankrijk. Ze had bij dat alles een fijne neus voor
getalenteerde mensen om haar te helpen, zoals de gebroeders Orlov en haar
belangrijkste minnaar, Potemkin. Ze was de diamant die zij zelf sleep.
Ruim driehonderd objecten maakten een rijke
tentoonstelling. Een van de hoogtepunten was het model van de Grote Tsarenkroon
van het Russische Rijk, gemaakt van witgoud en ingelegd met meer dan 11.000
diamanten.
1917. Romanovs & Revolutie. Het einde van een monarchie
4 februari 2017 — 17 september 2017
210.000 bezoekers en gasten
Op 3 februari opende loco-burgemeester
van Amsterdam Kajsa Ollongren deze veelbesproken tentoonstelling, die honderd jaar na dato het dramatische verhaal bracht van de laatste jaren van het Huis
Romanov in Rusland. Met enerzijds het mondaine St.-Petersburg met zijn
bloeiende kunsten en anderzijds de om zich heen grijpende maatschappelijke
onrust. Het publiek ervoer hoe de keuzes en beslissingen van de tsaar de
Revolutie en het einde van de monarchie in Rusland na ruim 300 jaar onafwendbaar
maakten. Een waar beeldverhaal met een schat aan schilderijen, toegepaste
kunst, historische documenten, films, foto’s en persoonlijke kostuums en
eigendommen van het tsarenpaar Nicolaas II en Alexandra en hun vijf kinderen.
De collectie is teruggegaan naar St.-Petersburg voor de tentoonstelling Het Winterpaleis en de Hermitage in 1917, vanaf 26 oktober 2017 in Staatsmuseum de Hermitage. De bij de tentoonstelling uitgegeven catalogus, met een speciaal artikel van de hand van Alexander Münninghoff, werd zeer goed beoordeeld en raakte zo goed als uitverkocht. In de zomermaanden vond de tweede editie plaats van Jazz at the Plantage. De Hermitage Amsterdam, het Joods Cultureel Kwartier en de Hortus Botanicus organiseerden in totaal 19 drukbezochte jazzconcerten.
Voor deze content is het nodig tracking cookies (van derden) te accepteren. Zie ook onze privacy statement.
Classic Beauties
16 juni 2018 - 13 januari 2019
110.000 bezoekers en gasten
De tentoonstelling Classic Beauties. Kunstenaars, Italië en het schoonheidsideaal in de 18de eeuw is op 13 januari afgesloten met een eindcijfer van 110.000 bezoekers. De tentoonstelling werd zeer goed ontvangen bij kenners en liefhebbers van het neoclassicisme, waarvan in Nederland maar weinig kunst te vinden is. Zeer bijzonder was de grote zaal, omgetoverd tot een Italiaanse lusthof met talrijke marmeren beelden van onder anderen Antonio Canova. Daaronder bevond zich het topstuk De Drie Gratiën. Opvallend veel leerlingen uit het voortgezet onderwijs bezochten de tentoonstelling, met name vanwege de aandacht voor het fenomeen Grand Tour: de historische Italiëreis die velen in de achttiende en negentiende eeuw maakten om archeologische opgravingen met eigen ogen te bekijken, vooral die van Pompeï. Veelgeprezen was de muziek bij de tentoonstelling: pop-up concerten op zaal en de door klassieke muziek-DJ Von Rosenthal samengestelde muziektour.