Canova,
geboren in Possagno ten noordwesten van Venetië, leert al vroeg beeldhouwen van
zijn grootvader. Op vijftienjarige leeftijd komt hij in de leer bij Giuseppe
Bernardi, een bekende beeldhouwer in Venetië, waar Canova voor het eerst antieke
beelden ziet, in Museo Farsetti. In 1779 reist hij af naar Rome, waar hij de
klassieke kunst met eigen ogen bestudeert en schetst en kennismaakt met kunstenaars.
In het werk dat hij vanaf dat moment maakt, gebeurt iets nieuws. De figuren
zijn geënt op de naaktfiguren uit de mythologische beeldtaal. Daardoor zien ze
er heroïsch uit, maar Canova geeft ze eigentijdse gezichten, wat ze als het
ware een ziel geeft. Hij weet de perfecte balans te vinden bij het weergeven van
naakten. De sensuele lichaamsvormen tonen perfecte schoonheid zonder dat men ze
als immoreel kan beschouwen.
Waar de
overgrote meerderheid van de beeldhouwers zich heeft toegelegd op het kopiëren
van de antieke beelden voor de Grand Tourists-markt, onderscheidt Canova zich met
eigen ontwerpen voor de opdrachten die hij krijgt van kerken en particulieren. Hij
blaast daarmee de beeldhouwkunst nieuw leven in. De
basisprincipes van het beeldhouwen zoals Canova die heeft geponeerd, blijven
tot zeker het midden van de negentiende eeuw in de hele wereld van grote
invloed.
Vanaf
het begin van de negentiende eeuw krijgt Canova regelmatig opdrachten van
Joséphine de Beauharnais, de echtgenote van Napoleon Bonaparte. Voor haar
vervaardigt hij versies van
Hebe, de
groep
Amor en Psyche (1800–03), en
De danseres (1805–12), die na de dood
van Joséphine (1814) dankzij tsaar Alexander I in de Hermitage terechtkomen. Zijn
iconische beeldengroep
De Drie Gratiën
(1812–16), aanvankelijk een opdracht van Joséphine, na haar overlijden voltooid
in opdracht van haar zoon Eugène, kwam ook in Rusland terecht: Eugènes zoon
Maximilian von Leuchtenberg trouwde met grootvorstin Maria Nikolajevna, de
oudste dochter van tsaar Nicolaas I. In de tentoonstelling zijn naast deze
werken ook
Gevleugelde Cupido en drie
portretbustes te zien. In totaal maar liefst acht topwerken van de beste
beeldhouwer van zijn tijd.