De
reikwijdte van de verzameling maakt de Petersburgse Hermitage tot een museum
van wereldkunst en biedt de mogelijkheid tot een opstelling zoals die bij De schatkamer! in de Grote Zaal. Bijna
geen enkel ander museum in de wereld kan dat doen met zijn eigen collectie. Dit encyclopedische karakter wordt duidelijk op
de tweede verdieping. Hier springen we van de ene cultuur en kunstvorm
naar de andere, net als in de zalen van de Hermitage zelf. We komen de kunsten
in volstrekt willekeurige volgorde tegen: Siberische kunst, Griekse en Romeinse
kunst, West-Europese kunst, islamitische kunst, Russische kunst, Aziatische
kunst, wapens en harnassen, oude boeken en handschriften, hedendaagse
(21ste-eeuwse) kunst, Europese toegepaste kunst.
In
ieder kabinet treffen we bijzondere objecten en topstukken aan uit alle
cultuurgebieden die in de Hermitage vertegenwoordigd zijn. Zo is in de
kabinetten met West-Europese kunst het meesterwerk Sint Lucas schildert Maria met Kind van Rogier van der Weyden te
zien, maar ook fraaie portretten van de hand van Moroni en Van Dyck, een
marmeren buste van Bernini en werken van uiteenlopende meesters als Dürer,
Fragonard, Rembrandt, Thorvaldsen en Zurbarán. In de oriëntaalse kabinetten
zien we onder andere vroeg-islamitische kunst uit Syrië, Iran en Centraal-Azië
en een Sogdische wandschildering uit Penjikent.
Ook
wordt een kabinet gewijd aan een van de bijzonderste interieurs van het
Winterpaleis, de negentiende-eeuwse Malachietkamer. Het vertrek was ooit de antechambre voor de
Sint-Joriszaal, de audiëntiezaal van de tsaar, en herinnert aan het keizerlijke
karakter van het Winterpaleis van de Romanovs – nu het belangrijkste gebouw van
de Hermitage. Er zijn bijzondere toegepaste kunstvoorwerpen zoals het beroemde
Processiekruis van Freiburg uit de dertiende eeuw. Russische hedendaagse kunst
is vertegenwoordigd met de installatie BACH
van Dmitri Prigov (1940–2007).
Tot slot komen ook de
nieuwste projecten van de Hermitage St.-Petersburg aan de orde. Zij vormen de beste
illustratie van wat de Hermitage voor een museum beoogt te zijn in de 21ste
eeuw. Dependances van het museum zijn te vinden in binnen- en buitenland, met
de Hermitage Amsterdam als oudste en grootste.