©
Wassily Kandinsky, Landschap, 1913. © State Hermitage Museum, St Petersburg

29 januari
— 8 januari 2023
Russische avant-garde | Revolutie in de kunst
VERWACHT
Als vervolg op 1917. Romanov en Revolutie, het einde van de monarchie (2017) brengt de Hermitage Amsterdam in 2022 de langverwachte tentoonstelling Russische avant-garde | Revolutie in de kunst. Deze expositie vertelt een intrigerend verhaal van de Russische avant-gardekunst vanaf de laatste jaren van keizerlijk Rusland via de turbulente tijd rond de revolutie van 1917, tot het einde in de Stalinperiode.
Plan uw bezoek
Openingstijden
en prijzen
Verdieping
De hoofdrolspelers in de tentoonstelling

De hoofdrolspelers in de tentoonstelling

Kazimir Malevitsj

Kazimir Malevitsj (1879–1935) was schilder, graficus, ontwerper, leraar en filosoof. Hij studeerde aan de Tekenschool in Kiev, zat in het atelier van F. Rerberg in Moskou, was vrijwilliger aan de Hogeschool voor Schilderkunst, Beeldhouwkunst en Architectuur in Moskou. Hij begon met een realistische stijl maar werd een van de leiders van de avant-gardebeweging en de grondlegger van het suprematisme. Het beginjaar van het suprematisme is 1915, toen Malevitsj op de Laatste futuristische tentoonstelling van schilderijen ‘0,10’ 39 schilderijen tentoonstelde. Dit omvatte Het Zwarte Vierkant (1915), dat een ‘icoon’ van het Suprematisme werd, het beroemdste werk van Malevitsj. 

Wassily Kandinsky

Kandinsky (1866–1944), schilder, graficus, grondlegger en theoreticus van het abstract expressionisme, wordt beschouwd als een pionier van de abstracte kunst. Hij werd geboren in Moskou en groeide op in Odessa (Russische Rijk, nu Oekraïne). Hij kreeg zijn kunstopleiding aan de Münchense atelierschool van A. Ashbe, de Kunstacademie van München. In 1911 was hij medeoprichter van de kunstenaarsvereniging 

Der Blaue Reiter, genoemd naar een eerder schilderij van hem. De tentoonstelling presenteert twee van zijn schilderijen uit die periode (1911-1914). Kandinsky keerde terug naar Moskou in 1914, aan het begin van de Eerste Wereldoorlog.Na de revolutie nam Kandinsky actieve deel aan de organisatie van een nieuwe artistieke cultuur. Hij was lid van het Volkscommissariaat van Onderwijs. Voor de Staatsporseleinfabriek maakte hij schetsen voor porselein. 

Sergej Tsjechonin 

Sergej Tsjechonin (1878-1936) was graficus, kunstenaar van toegepaste kunst, theaterkunstenaar, portrettist en illustrator. Hij studeerde aan diverse Tekenscholen (o.a. van Baron Stieglitz) en volgde workshops van M.K. Tenisheva en Ilja Repin. Hij was vertegenwoordiger van de kunstvereniging Mir Iskusstva (Wereld van kunst). Hij staat bekend om zijn grafische werk voor boeken en magazines, en satirische 

karikaturen. Chekhonin hield zich bezig met keramiek voor architectuur en interieur en was bekend met de techniek van miniatuur op email. Voor de revolutie genoot hij een reputatie als modieus decorateur. In augustus 1918 werd hij gekozen tot artistiek directeur van de Staatsporseleinfabriek en was de bedenker van een nieuwe richting in het porselein, de agitatie. Vanaf december 1918 leidde hij ook de school van de schilderswinkel van de Staatsporseleinfabriek, in de voormalige school van Baron Stieglitz. In mei 1923 ging hij aan de slag in Novgubfarfor (de voormalige onderneming van I.E. Kuznetsov) om het kwaliteitsniveau van massaporselein te verhogen. Eind 1925 keerde hij terug naar de Staatsporseleinfabriek als artistiek directeur tot zijn vertrek naar Frankrijk in 1928. In de loop der jaren ontwierp hij talloze schetsen en mallen voor porseleine vormen en serviezen. Hij overleed op 23 februari 1936 op 58-jarige leeftijd in Lörrach, Duitsland. De tentoonstelling toont tientallen schetsen, boekontwerpen en werken van suprematistisch beschilderd porselein.

Natalja Danko

Beeldhouwer en keramist Natalja Danko (1892-1942) kreeg kunstonderwijs aan de Stroganov Kunstschool in Moskou, aan de Stedelijke Kunstschool van J. Janson in Vilnioes en in het atelier van M. Dillon en L. Sherwood in St. Petersburg. Ze werkte vanaf 1914 als beeldhouwer in de Keizerlijke Porseleinfabriek. Na de revolutie, in 1919, werd ze hoofd van de sculpturale afdeling. Danko wordt beschouwd als een van de beroemdste makers van porseleinen beeldjes in de Sovjet-Unie. Ze creëerde meer dan 300 beeldjes en composities. Een flink aantal daarvan is te zien in de tentoonstelling. Tijdens het beleg van Leningrad, begin 1942, werd Danko geëvacueerd, maar op weg naar Irbit, waar de porseleinfabriek naartoe werd verplaatst, stierf ze.

Nikolaj Soejetin

Nikolai Soejetin (1897-1954) was ontwerper, graficus, schilder, een vertegenwoordiger van het suprematisme. Hij was leerling van Malevitsj. Van 1923 tot het voorjaar van 1924 werkte hij in de Staatsporseleinfabriek, waar hij vormen en Suprematische schilderijen ontwiep. In 1932 werd hij benoemd tot hoofdkunstenaar van het kunstlaboratorium van de fabriek. Ondanks de steeds strengere eisen van het doorgevoerde socialistisch realisme, slaagde hij erin om de principes van het suprematisme in de porseleinkunst aan te houden. Hij werd ontwerper voor verschillende belangrijke tentoonstellingen, waaronder het interieur van het USSR-paviljoen op de internationale kunst-en technologietentoonstelling in Parijs in 1937 en het USSR-paviljoen op de Wereldtentoonstelling in New York in 1939. De tentoonstelling toont tientallen tientallen stukken suprematistisch beschilderd porselein van zijn hand.

Plan uw bezoek
Museumshop
Activiteiten
Agenda

HOUD DE HERMITAGE OPEN

Door te doneren aan het museum. Elke bijdrage, groot of klein, is zeer welkom!