Hermitage Amsterdam is nu H’ART Museum. Je wordt nu doorgestuurd naar de website van H’ART Museum.
Hermitage Amsterdam is now H’ART Museum. You will now be redirected to the H’ART Museum website.
©
Helen Verhoeven, Hoge Raad der Nederlanden, Den Haag, 400 x 647 cm, 2015. Foto: Johannes Schwartz. Courtesy: de Hoge Raad der Nederlanden en galerie S

Helen Verhoeven wint achtste ABN AMRO Kunstprijs

Vandaag is bekendgemaakt dat de achtste editie van de ABN AMRO Kunstprijs is gewonnen door Helen Verhoeven (1974, Leiden). In maart 2019 openen, als onderdeel van de prijs, tentoonstellingen van haar werk in de Hermitage Amsterdam en in Circl.ART, de kunstprojectruimte van ABN AMRO op de Zuidas. Vanaf donderdag 28 maart 2019 is de tentoonstelling open voor publiek.

De jury van de achtste ABN AMRO Kunstprijs kiest met Helen Verhoeven voor een kunstenaar die onderhuidse emoties en actuele maatschappelijke dilemma’s verbindt met klassieke, historische en kunsthistorische iconografie.

In het werk van Verhoeven is niets wat het lijkt. In een ogenschijnlijk naïeve, maar nauwgezette schilderstijl breekt ze met de regels van plaats, tijd en ruimte, waarmee ze lijkt terug te grijpen op een middeleeuws idioom waarin alles naast elkaar kan bestaan. Haar schilderijen verleiden de toeschouwer door een geruststellend herkenbare opbouw, maar bij nadere beschouwing zitten ze vol tegenstrijdige boodschappen. Scènes waarin daders tegelijk slachtoffer kunnen zijn, waarin geweld en intimiteit in elkaars verlengde liggen en waarin status en pose maskers zijn voor een diepgeworteld isolement.
Daarnaast is Verhoeven de jury opgevallen door een volstrekt eigen beeldtaal. Ze flirt met kunsthistorische tradities en botsende stijlen, schildert virtuoos – soms bewust grof en onbeholpen, soms uiterst precies – en beweegt zich vrijelijk heen en weer tussen perspectief, close-up en fragmentatie, zonder het geheel uit het oog te verliezen.
De ABN AMRO Kunstprijs richt zich op het stimuleren van talent in Nederland. Kwaliteit en eigenheid van het werk zijn daarbij leidende criteria. Helen Verhoeven overtuigde in belangrijke tentoonstellingen in Nederland en het buitenland, maar is minder bekend bij een breed Nederlands publiek. Haar intrigerende en eigenzinnige oeuvre is rijk en verrassend, toont steeds nieuwe en onverwachte ontwikkelingen. De jury vindt Verhoeven een bijzonder talentvolle kunstenaar, die traditie en actualiteit samenbrengt in een beeldtaal die uniek is voor haar generatie.

©
Janiek Dam
Cathelijne Broers, directeur Hermitage Amsterdam, Helen Verhoeven, Danila Cahen, curator ABN AMRO kunstcollectie,

Jury Kunstprijs
De jury van de achtste ABN AMRO Kunstprijs bestond dit jaar uit Maria Barnas (dichter en beeldend kunstenaar), Danila Cahen (curator ABN AMRO-kunstcollectie), Stijn Huijts (artistiek directeur Bonnefantenmuseum, Maastricht), Xander Karskens (artistiek directeur Cobra Museum voor Moderne Kunst, Amstelveen) en Silvia Zonneveld (Managing Director ABN AMRO MeesPierson / Private Wealth Management).

Helen Verhoeven
Verhoeven (1974, Leiden), volgde haar opleiding in Amerika en in Nederland. Ze studeerde aan het San Francisco Art Insititute (1992-1996), de New York Academy of Art (1998-2001) en de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam (2005-2006). Werk van Verhoeven was onder meer te zien bij Stigter van Doesburg (Amsterdam)  en in het Bonnefantenmuseum (Maastricht). In 2008 won ze de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst, in 2010 de Wolvecampprijs. Verhoevens werk bevindt zich in belangrijke collecties, waaronder die van het Stedelijk Museum Amsterdam, het Centraal Museum Utrecht en The Museum of Contemporary Art in Miami.

ABN AMRO Kunstprijs
De ABN AMRO Kunstprijs werd tijdens de eerste vier edities uitgereikt aan uit het buitenland afkomstige kunstenaars in Nederland: Fahrettin Örenli (2004), Eylem Aladogan (2005), Ryan Gander (2006) en Melissa Gordon (2007). In 2015 is de ABN AMRO Kunstprijs voortgezet als stimuleringsprijs voor getalenteerde kunstenaars in Nederland. De vijfde editie werd in 2015 gewonnen door Melvin Moti, de daaropvolgende edities door Marijn van Kreij (2016) en Saskia Noor van Imhoff (2017). De winnaar van de ABN AMRO Kunstprijs krijgt een tentoonstelling in de Hermitage Amsterdam en een presentatie in de kunstprojectruimte van ABN AMRO, Circl.ART, inclusief een publicatie en een geldbedrag van 10.000 euro. Tevens wordt werk van de winnaar aangekocht voor de ABN AMRO-kunstcollectie. De huidige expositie van Saskia Noor van Imhoff  is tot en met zondag 15 juli te zien in de Hermitage Amsterdam.

De Kunstprijs valt binnen het sponsorbeleid van de bank, dat onder meer tot doel heeft kunst en cultuur voor een breed publiek toegankelijk te maken en dat zich richt op talentontwikkeling in sport, ondernemerschap en kunst en cultuur. Met de kunstprijs wil de bank talentvolle kunstenaars mogelijkheden bieden zich verder te ontwikkelen en hun een podium geven om een breed publiek te bereiken.

Hoge resolutie beelden, inclusief de verplichte credits,  zijn via deze link te downloaden.

***

Volledig juryrapport achtste ABN AMRO Kunstprijs
De jury van de achtste ABN AMRO Kunstprijs kiest met Helen Verhoeven voor een kunstenaar die onderhuidse emoties en actuele maatschappelijke dilemma’s verbindt met klassieke, historische en kunsthistorische iconografie.

In het werk van Verhoeven is niets wat het lijkt. In een ogenschijnlijk naïeve, maar nauwgezette schilderstijl breekt ze met de regels van plaats, tijd en ruimte, waarmee ze lijkt terug te grijpen op een middeleeuws idioom waarin alles naast elkaar kan bestaan. Haar schilderijen verleiden de toeschouwer door een geruststellend herkenbare opbouw, maar bij nadere beschouwing zitten ze vol tegenstrijdige boodschappen. Scènes waarin daders tegelijk slachtoffer kunnen zijn, waarin geweld en intimiteit in elkaars verlengde liggen en waarin status en pose maskers zijn voor een diepgeworteld isolement.

Daarnaast valt Verhoeven de jury op door een volstrekt eigen beeldtaal. Ze flirt met kunsthistorische tradities en botsende stijlen, schildert virtuoos – soms bewust grof en onbeholpen, soms uiterst precies –  en beweegt zich vrijelijk heen en weer tussen perspectief, close-up en fragmentatie, zonder het geheel uit het oog te verliezen. Het geeft haar schilderijen soms een cinematografisch karakter: een compilatie van tijdsmomenten die een onvoorspelbaar, maar onontkoombaar vervolg suggereren.

Het werk van Verhoeven wordt voorafgegaan door een uitgebreid onderzoek naar de meest uiteenlopende bronnen zoals beelden uit medische studies, interviews, wetenschappelijke archieven en het internet. Zo maakte ze in opdracht van de Hoge Raad een monumentaal groepsportret, waarvoor ze zich onder meer uitgebreid verdiepte in de Nederlandse rechtsgeschiedenis. Het is een imposante groep figuren, waarin rechters poseren tegenover het volk, tegen een achtergrond vol verwijzingen naar Bijbelse, klassieke en historische figuren. De pijnlijke momenten waarin het recht niet heeft gezegevierd, is Verhoeven daarbij allerminst uit de weg gegaan. Bovendien levert ze en passant commentaar op de witte en voornamelijk mannelijke samenstelling van het instituut. De jury is onder de indruk van de manier waarop Verhoeven zulke onderwerpen uit de huidige samenleving vermengt met traditionele manieren van representatie, ze van nieuwe betekenis voorziet en daarmee het tekort van de mens blootlegt.

Ook in haar series, zoals die over het moederschap, geeft Verhoeven vanuit een persoonlijke blik uiting aan verschillende ideeën en tegenstrijdige opvattingen. Deze doeken gaan over vrouwelijke schoonheid en het verlies van controle over het veranderende lichaam, maar ook over de liefde en spanning in menselijke relaties – zoals die tussen moeder en kind – die Verhoevens werk zo typeren.

In Verhoevens meest recente werk, de installatie Church I, vloeien technieken als glas in lood, mozaïek, schilder- en beeldhouwkunst samen met humanistische ideeën in een overdonderend totaalbeeld. Het toont volgens de jury de veelzijdigheid en het ongelooflijke vakmanschap van Verhoeven, die met dit werk een nieuwe manier heeft gevonden om de toeschouwer haar fascinerende en caleidoscopische wereldbeeld binnen te trekken.

De ABN AMRO Kunstprijs richt zich op het stimuleren van talent in Nederland. De kwaliteit en de eigenheid van het werk zijn daarbij leidende criteria. Helen Verhoeven overtuigde in belangrijke tentoonstellingen in Nederland en het buitenland, maar is minder bekend bij een breed Nederlands publiek. Haar intrigerende en eigenzinnige oeuvre is rijk en verrassend, toont steeds nieuwe en onverwachte ontwikkelingen. De jury vindt Verhoeven een bijzonder talentvolle kunstenaar, die traditie en actualiteit samenbrengt in een beeldtaal die uniek is voor haar generatie. De jury is verheugd Helen Verhoeven de achtste ABN AMRO Kunstprijs toe te kennen.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie
Voor meer informatie over de achtste ABN AMRO Kunstprijs en afbeeldingen van het werk van Helen Verhoeven kan contact worden opgenomen Esther Darley, assistent-curator ABN AMRO Kunstprijs: mail@estherdarley.nl, of Martijn van Schieveen, persvoorlichter Hermitage Amsterdam: M.vanSchieveen@hermitage.nl.


Boek nu voor de meivakantie

Laatste kans voor Caesar tentoonstelling