Hermitage Amsterdam is nu H’ART Museum. Je wordt nu doorgestuurd naar de website van H’ART Museum.
Hermitage Amsterdam is now H’ART Museum. You will now be redirected to the H’ART Museum website.
©
Het gaat regenen! Eet smakelijk! (Mondriaan Oliebollen of Trashy Mondriaan), 2020, acryl, inkt en aquarel op rijstpapier, 98 x 180 cm

Evelyn Taocheng Wang opent op 26 maart haar expositie in Hermitage Amsterdam

Op donderdag 26 maart opent ABN AMRO Kunstprijswinnaar Evelyn Taocheng Wang haar tentoonstelling in de Hermitage Amsterdam, getiteld: Het bloemblaadje, dat tijdens het ochtendkrieken was gevallen, paktte ik op in de avondschemering.

De titel - waarin de spellingsfout geen toeval is -  is een door Wang vertaald citaat van de Chinese schrijver Lu Xun (1881–1936) over zijn ouderlijk huis, dat voor hem functioneerde als een bron van herinneringen. Wang kreeg in 2019 de Nederlandse nationaliteit. Met de titel illustreert ze hoe zowel taal en architectuur verweven zijn met identiteit.

©
Het gaat regenen! Eet smakelijk! (Mondriaan Oliebollen of Trashy Mondriaan), 2020, acryl, inkt en aquarel op rijstpapier, 98 x 180 cm

Het gaat regenen! Eet smakelijk! (Mondriaan Oliebollen of Trashy Mondriaan), 2020, acryl, inkt en aquarel op rijstpapier, 98 x 180 cm. Foto: Gert Jan van Rooij. Courtesy Galerie Fons Welters, Amsterdam 

Wang maakte in het kader van de Kunstprijs acht nieuwe schilderijen, een serie tekeningen en schilderingen op rijstpapier en een meer dan zeven meter lange tekening. Centraal staat daarin haar verhouding tot de gewoonten en gebruiken van de Nederlandse cultuur – door Wang onder meer gesymboliseerd door oliebollen – en de tweestrijd bij het aannemen van een nieuwe identiteit als immigrant.

In het kader van de Kunstprijs volgde Wang een cursus Nederlands om haar identiteit als Nederlandse te versterken. Deze vormde de basis voor haar nieuwe tekeningen. Ze tonen het proces waarin Wang grip probeert te krijgen op het Nederlands. Alsof het aannemen van een nieuwe identiteit, met alle verwarring die daarbij hoort, zich onder onze ogen voltrekt.

In haar schilderijen combineert Wang oosterse technieken met westerse ideeën. Ze flirt ze met het minimalisme van Mondriaan en De Stijl door enkel te werken met rode, gele en blauwe pigmenten. Maar doordat ze die pigmenten laag over laag aanbrengt, volgens een oud Chinees procedé, versmelten ze tot een nieuw geheel. Wang verwijst ook naar het beroemde Hollandse licht. In haar doeken laat ze het weerkaatsen op ramen zoals die van het Hermitagegebouw, dat een lange geschiedenis kent.

De tentoonstelling is te zien tot en met zondag 6 september.

Over Evelyn Taocheng Wang (Chengdu, China, 1981)
Evelyn Taocheng Wang woont en werkt in Rotterdam en studeerde in Nanjing, China en aan de Städelschule in Frankfurt. Ze was van 2012 tot 2014 resident artist bij De Ateliers in Amsterdam. In haar haar oeuvre refereert ze op unieke wijze aan vragen over gender, machtsstructuren, identiteit en de mate waarin die identiteit cultureel wordt bepaald. Daarbij combineert ze een klassiek-traditionele Chinese stijl met een meer conceptuele benadering in tekeningen, video’s, performances en installaties. Haar persoonlijke geschiedenis, zoals haar kennismaking en ervaringen met de westerse cultuur, is voor haar werk een belangrijk vertrekpunt.

Wang won in 2019 de Dolf Henkes Prijs. In 2016 had zij al de Dorothea von Stetten Prijs en de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs gewonnen. Ze had solotentoonstellingen bij Kunstwerke in Berlijn, Vrienden v/h S.M.A.K. in Gent en het Frans Hals Museum in Haarlem. Ze nam deel aan Manifesta 11 in Zürich en haar werk was onderdeel van groepstentoonstellingen in onder andere Rome, New York, Middelburg, Shanghai, Los Angeles, Manilla, Düsseldorf, Londen en Milaan.

Uit het Juryrapport
‘De jury is gegrepen door de wijze waarop Wang het autobiografische op een associatieve manier verbindt met mythes, sprookjes, literatuur en (kunst)geschiedenis.’ […] ‘Maar het zijn uiteindelijk Wangs virtuoze stijl en haar sterke gevoel voor het combineren van verschillende materialen en objecten waarmee ze volgens de jury de toeschouwer die meerduidige wereld binnenlokt.’

De jury van de negende ABN AMRO Kunstprijs bestond uit Maria Barnas (dichter en beeldend kunstenaar), Danila Cahen (curator ABN AMRO-kunstcollectie), Stijn Huijts (artistiek directeur Bonnefanten, Maastricht), Xander Karskens (directeur De Ateliers, Amsterdam) en Silvia Zonneveld (financieel adviseur).

ABN AMRO Kunstprijs
Evelyn Taocheng Wang is de winnaar van de negende editie van de ABN AMRO Kunstprijs, een stimuleringsprijs voor kunsttalent in Nederland. Kwaliteit en eigenheid zijn leidende criteria. De winnaar krijgt een tentoonstelling in de Hermitage Amsterdam en een in Circl.ART, de projectruimte van de ABN AMRO-kunstcollectie op de Zuidas, een bijgaande publicatie en een geldbedrag van 10.000 euro. Tevens wordt werk van hem of haar aangekocht voor de ABN AMRO-kunstcollectie. 

De Kunstprijs sluit aan bij het sponsorbeleid van de bank, dat zich richt op gedreven mensen uit de domeinen sport, kunst & cultuur en maatschappij. Mensen die zich willen ontwikkelen, zich daar helemaal voor inzetten en zo een bron van inspiratie vormen voor anderen. De buitengewone talenten die in aanmerking komen voor de Kunstprijs, zijn hier een uitstekend voorbeeld van. Met de Kunstprijs biedt de bank deze kunstenaars een steun in de rug bij hun ontwikkeling en een podium om een zo groot mogelijk publiek te bereiken.

Voor meer informatie over de prijs, eerdere winnaars en het sponsorbeleid van de ABN AMRO zie: ABN AMRO Kunstprijs.

H'ART Museum ( voorheen Hermitage)

Great Art Sparks Hearts